Så ser A Day's March nyrenoverade butik ut
Habit har tidigare berättat att svenska modemärket A Day’s March bygger om, uppdaterar och utökar flaggskeppsbutiken på Kungsgatan 3 i Stockholm.
Nu har den nya butiken, som växt från en yta på 70 till 350 kvadratmeter fördelat på två plan, öppnat. I den nya butiken ryms den växande herrlinjen men även den nylanserade dammodelinjen.
Arbetet med den nya lokalen har pågått under sommaren och hösten och för designen står modemärkets creative director Pelle Lundquist och inredningsarkitekt Daniel Braconier. Bland annat har tidigare dolda valv tagits fram i det nya källarplanet och valvens runda form har även använts för att skapa nya portaler och som inspiration i interiör och inredning.
Det enskilt största designelementet är den nya trapphallen som binder butikens två plan samman. Det åtta meter höga rummet har klätts i kakel som skiftar i blått, inspirerad av den närbelägna t-banestationen Hötorget.
– Hötorget är en speciell plats både för A Day’s March och för mig personligen. Vår första studio låg här och jag gick av på Hötorget när jag åkte från förorten in till stan under min uppväxt. Tunnelbanans blå kakel är väldigt distinkt för platsen och har alltid gjort starkt intryck på mig. Jag tycker att det var intressant att ta med sig en bit av det in i butiken, säger Pelle Lundquist, creative director, i en kommentar.
I källaren återfinns även konstnärlig gestaltning av illustratören och formgivaren Daniel Carlsten i form av en sex meter lång textil med ett abstrakt landskapsmotiv skapad av tyger från Kvadrat. En vägg i butiken kureras också i samarbete med Michael Storåkers och visar konstverk som kommer att växla över tid.
I interiören i övrigt innehåller finns materialval som ek och carraramarmor och färgskalan spänner över i vita, blå och beiga toner.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.