Joy återuppstår i år
I mitten av mars i fjol försattes den då MQ-ägda modekedjan Joy i konkurs och det hette att klädkedjan, som vid tiden för konkurs omfattade 40 butiker och e-handel, offrades när koncernen fokuserade på förnyelsen av MQ-kedjan.
Nu står det klart att en ny ägarkonstellation ska blåsa nytt liv i Joy och i ett inlägg på Linkedin framgår att satsningen ska återuppstå i en "mer digital version". Initialt ska mode erbjudas via e-handel men satsningen ska även innefatta "nya moderna former av fysisk handel".
Hur den satsningen ska se ut är enligt kedjans sociala medier hemlig ett slag till men Joy skriver på Instagram att "Vi kommer att börja online men kommer att ta ut kläderna till olika städer i någon fysisk form – lite hemligt ännu exakt hur vi ska göra".
– Vi tyckte det var otroligt sorgligt och trist att en sådan anrik och välkänd klädkedja skulle försvinna från den svenska modeindustrin, säger Anna Ullman Sersé, vd och delägare i nya Joy i inlägget.
Förutom den tidigare Nelly-vd:n består den nya ägargruppen även av Sofia Valentin, Åsa Parsmo, Yvonne Ryding, Marianne Holmberg och Liselotte Tolin.
Enligt inlägget ska Joy Shop öppna design- och inköpskontor i Göteborg men även ha funktioner för marknad- och försäljning placerade i Stockholm.
– All den rådgivning som Joy erbjöd sina kunder i fysiska butiker ska vi ge våra kunder digitalt, dvs inte egentligen sälja kläder utan snarare vara en partner när det gäller att hjälpa våra kunder känna sig vackra, trivas i sina kläder och må bra. Vår ambition är att kvinnor ska hitta kläder för livet hos oss, produkter som är moderiktiga längre än bara en säsong och för allt som livet innehåller, uppger Anna Ullman Sersé vidare.
På modekedjans Instagram, där det första inlägget sedan 19 april i fjol, publicerades i mellandagarna och som fått drygt 1 500 gilla-markeringar framgår att "kunderna kommer att känna igen sig i sortimentet och det som uppskattades mest tidigare".