Coronapandemin slog mot Uniqlo i Europa
Nettoresultatet för japanska Fast Retailing, med modekedjan Uniqlo, sjönk med 0,7 procent under det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, som omfattar månaderna september-november.
Det skriver nyhetsbyrån Dow Jones.
Nettovinsten uppgick till 70,4 miljarder yen (cirka 5,6 miljarder kronor). Förväntat enligt S&P Global Market Intelligence sammanställning var 65,2 miljarder yen.
Intäkterna för kvartalet minskade med 0,6 procent jämfört med motsvarande period året före till 620 miljarder yen (49,5 miljarder kronor).
För kedjan Uniqlo sjönk kvartalets intäkter med 26 procent i Nordamerika och Europa, där inverkan av covid-19 enligt företaget var större än förväntat. I Japan ökade däremot intäkterna med 8,9 procent och i Kina inklusive Hongkong och Taiwan steg de med 7,1 procent. I övriga Asien sjönk däremot intäkterna med 18 procent.
Fast Retailing upprepade sina prognoser beträffande intäkter och nettoresultat för räkenskapsåret som löper fram till och med augusti 2021. Bolaget räknar med att intäkterna stiger med 9,5 procent till 2.200 miljarder yen och att nettoresultatet ska stiga 83 procent till 165 miljarder yen.