CIFF satsar digitalt och globalt
När Christina Neustrup tackade ja till direktörsrollen för Copenhagen International Fashion Fair var det med storslagna planer om att förnya och förädla. Och förnyelse blir det, om än inte enligt ursprungsplanen. Februariupplagan blir helt digital och i augusti lanseras ett mässformat med såväl digitala som fysiska delar.
– När dialogen om min tjänst på CIFF påbörjades i augusti trodde alla att vi var på väg ut ur pandemin, och varumärkena såg verkligen fram emot att ses live, säger Christina Neustrup.
Men förhoppningarna sjönk som en sten under hösten. När Christina tillträdde i oktober blev det allt tydligare att en digital lösning måste utvecklas – och det snabbt.
– Vi har jobbat intensivt med att skapa en plattform där branschen kan inspireras och knyta kontakter: en one-stop-shop.
Genom CIFF Digital, som lanseras den 1 februari, kan deltagande varumärken visa sina kollektioner och presentationer på en gemensam plattform. Besökarna å sin sida kan söka efter olika varumärken eller kriterier, till exempel ”hållbarhet” eller ”barnkläder”. Vid en sökträff dyker automatiskt fem andra, liknande, märken upp som förslag. Allt för att generera den känsla av mångfald som en mässa innebär. Inköparen kan sedan skapa, spara och dela inspirationsalbum och varumärkeslistor.
– Plattformen har även visat sig intressant för utländska varumärken som normalt inte skulle ställa ut, avslöjar Christina.
CIFF har också många utländska inköpare som inte kunnat komma till Köpenhamn på ett år, och vill ha extra hjälp med att navigera i skandinaviska modevatten.
– Vi har skapat en speciell avdelning som hjälper internationella inköpare med specifika önskemål. Många frågar till exempel efter varumärken med tydlig hållbarhetsprofil.
Tack vare plattformen skapas också förutsättningar för en mer flexibel modebransch. Under CIFF Digital, 1-5 februari, presenteras en rad digitala programpunkter, bland annat visningar av Mark Domino Kenly Tan och Designer Nest och föredrag med bland andre designern Christina Exsteen, som ligger bakom relanseringen av DAY Birger Mikkelsen och modeforskaren och lektorn Ane Lynge-Jorlén. Och mer innehåll är att räkna med inför augusti.
– För oss som arrangör har mässan tidigare handlat om att satsa allt två gånger per år, men med plattformen kan vi jobba med innehåll hela året. Jag tror att en stor del av våra cirkulära vanor redan håller på att förändras. Det förfärliga hamsterhjul som många designer varit i, med upp till åtta kollektioner per år, börjar ifrågasättas. Vi går mot ett jämnare flöde. Det finns också många varumärken som känner att de inte passar in i säsongssystemet.
Christina är övertygad om att den fysiska mässan, två gånger per år, förblir stark, men i en mer avskalad och personlig skepnad, där alla som jobbar branschen, inte bara säljare och inköpare, kan mötas, inspireras och dela kunskap.
– Vi är väldigt fysiska i den här branschen, vi vill ses och klämma och känna på tyger och plagg. Man kan lösa mycket genom zoommöten men du kan aldrig få känslan av ett material bara genom bild.
Christina Neustrup har en mångårig erfarenhet av varumärkesbyggande, kommunikation och pr för bland andra Malene Birger och Stine Goya – och är väl insatt i hur det är att vara både mässbesökare och utställare. Med en master i kulturhistoria i botten har hon också en ganska unik, akademisk infallsvinkel på mode.
– Det som gjorde mig intresserad av att jobba med mode var den antropologiska faktorn. Kläder säger så mycket om människor och historia, det är en så stor del av människors uttryck. Just nu funderar jag mycket över hur covid-19 kommer att påverka modet framöver.
Christina ser positivt på branschens framtid, mycket tack vare dess förmåga att ligga i framkant och snabbt anpassa sig efter nya förutsättningar.
– Titta bara på alla som hittat nya lösningar under pandemin. Jag har sett säljare dansa i zoom-möten och skicka vackra askar med tygprover till sina kunder. Jag är så stolt över den här branschen, det är så häftigt att se hur vi rört oss framåt.