23948sdkhjf

H&M i samarbete med denimjätten

Drivet av en ambitiös hållbar agenda.

Den 28 januari lanserar H&M och amerikanska denimjätten Lee ett samarbete med mer hållbar denim i ett utvalt antal av H&M:s butiker och online.

Kollektionen Lee x H&M omfattar plagg för herr, dam och barn och innefattar bland annat olika jeansmodeller, workwearjackor, jerseyplagg samt accessoarer.

I samarbetet, som drivits av en ambitiös och mer hållbar agenda, ryms H&M:s första bomullsjeans som består av till 100 procent återvunnet material och denimen kommer både från industrin, 80 procent, men är också återvunnen från konsumentledet och kasserad denim.

Kollektionen innehåller också plagg i Tencel och Lyocell samt i material framställt av förnybara konstgjorda fibrer. Också i infärgningsprocess och tvättar har mindre vatten, energi och kemikalier använts.

– Lee är stolta över att samarbeta med H&M för att fortsätta arbetet med att göra bättre denim. Vårt varumärke grundades för mer än 130 år sedan med innovation i åtanke, och i dag är vi glada att tillsammans med H&M arbeta för att utveckla denim anpassad för en mer hållbar framtid, säger Chris Waldeck, EVP global brand president, Lee.

Modekedjan ska också visa livscykelanalysdata för plaggen; från produktion till färdig produkt genom Life Cycle Assessment, LCA. Datan ska presenteras på modekedjans sajt och visa vatten- och energianvändning och produktionens miljöpåverkan.

Modemässigt är silhuetten oversized, 1990-talsinfluerad men kollektionen rymmer även workwear-inspirerad plagg med tydliga drag från Lees långa arv.

– Vi bara älskade att arbeta med Lee för att driva på förändring. En förändring till mer hållbara och cirkulära denimplagg. Vi har tittat på varje liten detalj och utmanade varandra på ett positivt sätt. Det är också fantastiskt att arbeta med Lees ikoniska design och samtidigt kunna addera vårt sett att arbeta på, säger Jon Loman, designer hos H&M i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088