23948sdkhjf

Stockholm Fashion District lanserar digitala showroom

Vill du inte besöka mässan i Nacka fysiskt i år? Då kan du i stället ta del av varumärkenas och leverantörernas kollektioner digitalt.

Lagom till den nya inköpssäsongen drar igång lanserar Stockholm Fashion District en nyframtagen plattform som ska underlätta för branschen att göra affärer digitalt. Samtliga hyresgäster och de varumärken som gästar inköpsdagarna får möjlighet till ett eget digitalt showroom.

– Här kan du få en överblick över höstens och vinterns kollektioner utan att behöva resa, förklarar Janike Eleby, kommunikationschef på Stockholm Fashion District.
– Ska man däremot komma hit kan man göra mycket av förberedelserna hemma.

Projektet startade före pandemins utbrott och har bland annat möjliggjorts av ekonomiskt stöd från Tillväxtverket.

– Vi vill hjälpa våra varumärken och branschen att ta steget mot digitalisering. Vissa ligger redan långt fram. För dem blir det här ytterligare en kanal att presentera sitt varumärke i. Övriga som inte har börjat, får hjälp på traven. Många hinner inte fokusera på digitaliseringen, säger Janike Eleby.

Förutom att visa säsongens kollektioner lyfter Janike Eleby fram flera fördelar med den nya plattformen. Bland annat att inköparna kan markera sina favoritleverantörer med hjärtan.

– Favoriterna listas och fungerar som ett stöd inför köpprocessen, säger Janike Eleby.

I plattformen finns också möjlighet att boka möten. Leverantörerna kan enkelt ta del av bokningsförfrågningar från inköparna.

– Förfrågan hamnar i leverantörernas inkorg och de kan återkoppla direkt. Denna tjänst har varit efterfrågad; att lätt kunna få kontakt och boka in möten.

Vidare kan leverantörerna ange hållbarhetsmål och ladda upp lookbooks. Dessutom kan en funktion för digitala möten kopplas till, liknande Zoom och Teams. Det går också att koppla på ett verktyg som möjliggör för inköparna att lägga order direkt i plattformen.

Janike Eleby spår att det digitala showroomet initialt kommer samla 200 företag och långt fler varumärken.

Vad kostar det leverantörerna?

– Vi erbjuder small-, medium- och large-paket som man kan välja mellan. Våra befintliga kunder däremot får del av det här kostnadsfritt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094