23948sdkhjf

Så mycket växte modehandeln på nätet i december

Mode populäraste e-handelskategorin i december i fjol.

Kläder och skor hade en tillväxt i e-handeln med 28 procent i december enligt E-handelsbarometern från Postnord.

Snittbeloppet låg på 1 297 kronor och kläder och skor var den mest populära e-handelskategorin under månaden och 47 procent av de tillfrågade konsumenterna handlade kläder och skor. Skönhet och hälsa följde modehandeln i fråga om popularitet med 43 procent av konsumenterna och en tillväxt om 54 procent. Tillväxten i sport- och fritidshandeln låg på 35 procent.

Den totala e-handeln hade en tillväxt om 50 procent i december jämfört med december 2019. Månadens totala tillväxt blev därmed den högsta under hela pandemiåret och slog julisiffran som låg på en tillväxt om 45 procent.

Högst tillväxt noterades daligvaruhandeln på nätet med en tillväxt om  275 procent under månaden.

– Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer. Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Hur stor tillväxt det blev totalt i e-handeln under pandemiåret 2020 avslöjas den 23 februari men prognosen pekar enligt Postnord på en högre helårssiffra än den som bolaget skruvade upp i september till en årstillväxt om 33 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078