Gina Tricot i samarbete med nystartad secondhand-aktör
I veckan öppnar modekedjan digital butik, Second life by Gina Tricot, hos nystartade onlinebaserade second hand-tjänsten Vinterie.
– Genom vårt samarbete hoppas vi kunna göra second hand mer lättillgängligt och attraktivt. Vi är väldigt glada över att samarbeta tillsammans med Gina Tricot för en mer cirkulär modebransch. Vi hoppas att fler upptäcker fördelarna i att handla och sälja kläder second hand, både för plånboken men också för vår planet, säger Madeleine Björk, grundare av Vinterie.
I den digitala shop-in-shopen väntar ”handplockade säsongsbaserade looks” men även unika plagg från modekedjans provkollektioner.
– Vi är oerhört glada för ytterligare ett steg i rätt riktning mot en mer cirkulär modebransch. Ett fint initiativ där du får chansen att ge använda kläder ett nytt värde och en andra chans – genom att sälja vidare till någon annan som gärna vill ta över plaggen du själv inte längre behöver. Vi på Gina Tricot ser Vinterie som en viktig och kompletterande part för möjligheten att förlänga livslängden för våra plagg tillsammans med våra kunder, säger Rebecca Watkins, CSR & quality manager, Gina Tricot, i en kommentar.
Vinterie öppnade i augusti 2020 och erbjuder secondhand även från privatpersoner och influencer.