23948sdkhjf

INKÖPSDAGARNA I NACKA: Kaffe ökar försäljningen under krisåret

Det danska varumärket Kaffe, som ingår i modekoncernen DK Companys portfölj, går mot strömmen under pandemin. Orderna under fjolåret har ökat. Det berättar säljarna Eva Permodd-Ahlzén och Camilla Eisner Hillman, som har jobbat i snart tre år med varumärket för den svenska marknaden. Camilla Eisner Hillman förklarar framgången så här:

– Märket har både en stor bredd, med en målgrupp mellan 20 och 80 år, och är plånboksvänligt. Det gör att det passar bra för de flesta i tider som dessa. Så för oss har det inte varit lika tufft som för många andra i branschen.  

Camilla Eisner Hillman berättar också att flera nya kunder har tillkommit under fjolåret.

– Det kan bero på olika saker som att vissa märken har gått i konkurs och försvunnit, att märkesportföljer struktureras om. Återförsäljarna känner en stor trygghet med DK Company som är ett stabilt bolag och erbjuder mycket hjälp och backas när tiderna är osäkra. Det uppskattas.  

Habit träffar Eva Permodd-Ahlzén och Camilla Eisner Hillman på plats i Kaffes showroom under inköpsdagarna i Stockholm Fashion District i Nacka. Eva Permodd-Ahlzén har en del bokade kunder på plats.

– Men inte lika många som vanligt. Flera av kunderna i Norrland som brukar vara här, kommer inte den här gången. Det har vi bland annat löst med att köra Facetime-möten.   

Camilla Eisner Hillman har märkt att återförsäljarna i större utsträckning än tidigare har  föredragit att titta på de nya kollektionerna i butik. 

– När vi inte kan samla kunderna på samma sätt som tidigare har inneburit att jag har rest mer. Att åka på mässor är också kostsamt för butikerna. Vi har också arrangerat några minimässor med olika märken från DK Company, bland annat i Helsingborg och Göteborg.

Hur ser ni framåt?

– Det finns fortfarande ett sug efter att handla. Jag tror att de butiker som inte ligger i köpcentrum kommer klara sig mycket bättre. De har coronaanpassat sig väl. De säljer via Facebook och Instagram och har livesändningar. De är otroligt duktiga, påhittiga och värnar om sina kunder. Många konsumenter stöttar också de lokala butikerna. Såklart har några haft det tufft och fått stänga, men många butiker blommar också, säger Camilla Eisner Hillman.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079