23948sdkhjf

Nilörn gynnades av e-handel och sport

Etikettsföretaget Nilörn hade merparten av verksamheten i gång under fjärde kvartalet 2020 och både omsättning och resultat ökade, jämfört med motsvarande period i fjol.

"Det är ett fortsatt utmanande marknadsklimat där flertal länder, kunder och butiker har stängt ner. Samtidigt har ehandel och sport gynnats och Nilörn har attraherat kunder inom dessa segment, vilket bidragit positivt 2020", skriver vd Krister Magnusson i bokslutskommunikén.

Han skriver vidare att covid-19-pandemin fortsatt kommer att påverka efterfrågan på företagets produkter, men att det är mycket svårt att uppskatta hur länge och i vilken grad det sker.

"Under 2020 erhöll vi permitteringsstöd samtidigt som kostnaderna begränsades genom lägre aktivitet. Det ska i år kompenseras genom ökade volymer samtidigt som den pågående vaccineringen gör oss hoppfulla", skriver han.

Nilörn kommer även att fortsätta arbeta med strukturella förbättringar inom bland annat inköp-, CRS- och säljprocessen.

Nettokassan (skulden) (exklusive IFRS16) uppgick till 24,8 miljoner kronor (-33,9), och Nilörn har cirka 120 miljoner kronor i externa bankkrediter varav cirka 29 miljoner kvar utnyttjat vid årsskiftet.

Nilörngruppen AB ett ledande företag inom etiketter, förpackningar och accessoarer till framförallt mode- och textilindustrin.

"Det gör att vi har möjlighet att ta vara på eventuella tillfällen som uppstår", skriver Krister Magnusson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08