Försäljningsökning för Wesc
Klädmärket Wesc redovisar ett rörelseresultat om -0,5 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2020 (-10,6). Nettoresultatet landade på -3,5 miljoner kronor (-16,8).
Det framgår av bokslutsrapporten.
Omsättningen ökade till 10,9 miljoner kronor (7,2) medan bruttomarginalen steg till 27,5 procent (16,7) under kvartalet.
Bruttomarginalerna för helåret 2020 kom in lägre än för året före och förklaras av de rabatter Wesc fått lämna till sina kunder under de tre första kvartalen på grund av pandemin.
Fjärde kvartalets omsättning står för drygt hälften av årsomsättningen 2020.
"Det utmanade läget till följd av covid-19 innebar att stora delar av vår utleverans av vår/sommarkollektionen kraftigt försenades och därmed inte kunde säljas till fullpris. I fjärde kvartalet har bolagets leveranser åter kunnat ske enligt plan, vilket ger en tydlig positiv effekt på bolagets resultat", skriver bolaget i rapporten.
Streetmodebolaget Wesc har börjat leverera varorna för vår/sommarkollektionen 2021 med ett bekräftat ordervärde på till 28 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 150 procent jämfört med ordervärdet för vår/sommaren 2020. Jämfört med hösten 2020 är ökningen 133 procent.
Av rapporten framgår även att Wescs fasta kostnader var 45 procent lägre under fjärde kvartalet 2020 jämfört med samma period 2019.