Fokus på hållbarhet och cirkulärt mode
I det nya konceptet tillåter sig Gina Tricot att utforska och testa det senaste inom innovativa metoder, tekniker och material, på egen hand och genom spännande samarbeten med kreatörer, forskare och företag.
– Genom Gina Lab utmanar vi oss själva med kvaliteter och nya produktionstekniker, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager på Gina Tricot. Hon fortsätter:
– Vi samarbetar och teamar upp oss med forskare och innovatörer för att främja en mer hållbar och cirkulär modebransch. En röd tråd i våra kollektioner på Gina Lab nu och framåt är att vi också vill att många plagg ska vara gender-neutral, med en stilren och tidlös design där det finns något för alla. Ju fler som kan använda plaggen desto bättre för vår miljö i slutändan. Plaggen är också gjorda av kraftigare och mer hållbara kvaliteter som är sköna att bära och som kommer att hålla länge. Många plagg är dessutom designade med ”the end in mind”, det vill säga i rena material som är mer enkla att återvinna med få detaljer.
Emma Garrote påpekar vidare att hållbarhet har blivit allt viktigare i dagens pandemitider.
– För oss är det inget val utan en självklarhet. Hållbara plagg från ett socialt och ekologiskt hållbart perspektiv är något som både vår kund och våra medarbetare kräver och förutsätter. Vi såg ett behov av en plattform där vi vågar lite mer, kan testa nya saker och verkligen kan jobba tillsammans med forskare och entreprenörer i branschen för att pusha vår bransch framåt i rätt riktning, därav skapandet av Gina Lab, #lets partner up for the goals!
Karin Westas Norlander, som är Brand and Marketing Director på Gina Tricot, menar också att mode och hållbarhet ska självklart vara något som går hand i hand.
– Det är egentligen inget nytt för oss, vi separerar inte dessa områden. Hållbarhet är ett prioriterat område och något som vi driver på corporate level, med fokus på produkt. Vi tror genuint på att göra affärer med hjärtat, framförallt för vår egen skull. Vi ser också till att vår personal ständigt får information om vad som händer och hur vi driver hållbarhetsfrågan framåt. Hållbarhetsteamet jobbar med genomströmmande metoder och inte i ett silo. Vi är så oerhört glada då många idéer inom hållbarhet kommer från våra medarbetare, känslan är verkligen att detta är allas vår hjärtefråga.
Karin Westas Norlander hoppas och tror att Gina Tricot i framtiden ska vara den självklara aktören och go-to för den medvetna kunden som vill ha mer hållbart och cirkulärt mode!
– Kunderna ska få en inspirerande och spännande shoppingupplevelse som genomsyras i alla våra kanaler.
”På frågan vad som är det mest värdefulla vi kan ge gamla kläder, svarar vi: nytt liv”
Gina Tricot
Startade 1997 i Borås i södra Sverige, då med fokus på trikåtoppar och 12 fysiska butiker i Sverige. Idag har Gina Tricot över 160 butiker runt om i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt e-handel i hela Europa. För mer information om Gina Tricot i allmänhet och Gina Lab i synnerhet, kontakta:
Anna Örneblad, Head of Marketing Operations & Communication på Gina Tricot. anna.orneblad@ginatricot.com, tel +46 720706678.