Går tillbaka till Hang Ten
Häromdagen kunde Habit berätta att modebolaget Elly Pistol får en ny vd i augusti då Leila Kloo tillträder.
Hon efterträder Peter Lenerius som verkat på vd-posten för e-handelsbolaget sedan 2018.
När den nya vd:n tillträder senast i sommar så går Peter Lenerius tillbaka till att arbeta med surf- och livssilsmärket Hang Ten igen, men denna gång ska han ansvara för en större satsning för varumärket i Europa.
– Innan Elly Pistol jobbade jag på Hang Ten i Sverige men har nu fått möjlighet att ansvara för en större satsning i Europa. Sedan jag började på Elly Pistol har Hang Tens verksamhet i Sverige varit aktiv med hjälp av ett litet team av frilansare och med stöd från varumärkesägarna, men med nya ekonomiska förutsättningar och en pågående tillväxt kunde jag inte tack nej till erbjudandet att komma tillbaka, säger Peter Lenerius till Habit.
Hang Ten är ett surf- och livsstilsvarumärke grundat i Kalifornien 1960 av surflegenden Duke Boyd. Varumärket, med de två fötterna i logotypen, har gjort surfshortsen till sitt signum och är än i dag ett välkänt varumärke globalt.
Målet framgent är att ta varumärket ut i Europa och skapa en tillväxt, enligt Peter Lenerius, på över 300 procent under de kommande tre åren. Det ambitiösa målet och nya höjder för varumärket ska bland annat nås med hjälp av en ny digital strategi.
– Med nuvarande trend i kombination med hållbara produkter och ökat fokus på e-handel, har vi stor potential att ta marknadsandelar och snabbt öka omsättningen, säger Peter Lenerius.
– Det ska bli kul att bygga vidare på ett ikoniskt surfvarumärke som Hang Ten. Ambitionen är att Hang Ten ska bli ett lika älskat varumärke som det var under 1980- och 90-talet.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.