23948sdkhjf

Fortsatt stark tillväxt i e-modehandeln

Modehandeln på nätet hade en tillväxt om 34 procent under första kvartalet enligt E-barometern från Postnord.

37 procent av e-handelskunderna har shoppat mode, kläder och skor, och snittbeloppet låg på 1 147 kronor. Mode är alltjämt den allra mest populära kategorin att utlandshandla från och en fjärdedel av de som handlat från utlandet under första kvartalet klickade hem ett plagg eller ett par skor.

”Det överlägset vanligaste som svenska konsumenter handlar från utlandet är kläder och skor. Bland de manliga konsumenterna var det 12 procent som köpte kläder eller skor när de handlade från utlandet senast, bland kvinnorna var det hela 36 procent. Den vanligaste drivkraften är att man upplever att de sakerna man söker inte finns i Sverige. Lägre priser är också en drivkraft men för betydligt färre konsumenter”, skriver Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord och Arne Andersson, e-handelsexpert knuten till Postnord i inledningen på kvartasrapporten.

I rapporten konstaterar Postnord att ”det gångna pandemiåret präglades av en stor förflyttning från de fysiska klädbutikerna till e-handeln”.

Dock menar Postnord att e-modehandeln utmanas av den fysiska butikshandeln, som gått trögt och där butikernas lager växt sig allt större, som försökt sätta fart på försäljningen genom reor som påverkar nätmodehandeln som hamnar i en konkurrenssituation med rabatterade priser och utbudsöverskott.

Totalt hade e-handeln en tillväxt om 53 procent under första kvartalet 2021. Störst tillväxt på nätet hade dagligvaror och även möbler och heminredning och hemelektronik hade god tillväxt under kvartalet och ökade med 81 procent respektive 65 procent. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079