Här är de nominerade till Zalandos utmärkelse
Inför andra upplagan av utmärkelsen Zalando Sustainability Award har tre finalister korats; Mother of Pearl, Nikolaj Storm Copenhagen och Teatum Jones.
Därmed är inget svenskt varumärke i finalist i årets tävling som senast togs hem av House of Dagmar.
Med priset vill e-handlaren uppmuntra modemärken att utforska hållbara alternativ och hitta strategier som ska bidra till en mer hållbar industri och förutom ära får prisvinnaren en vinstsumma på 20 000 euro samt ett partnerskap med Zalando för att utveckla en mindre kollektion som ska representera hållbara framsteg och innovation.
Finalisterna ryms också i visningsschemat och få visa upp sina kollektioner under Köpenhamns modevecka, som äger rum 10 till 13 augusti, och då koras även årets vinnare. De tre finalisterna får även finansiering för produktionskostnader och få visa upp sina skapelser i Zalando Greenhouse under modeveckan.
– Vi är mycket glada över att ha fått så många ansökningar till årets Zalando Sustainability Award och fortsätter vårt strategiska partnerskap med Copenhagen Fashion Week. Prisets växande popularitet skapar en möjlighet för vidare samarbete med varumärken för att öka kundernas val av mer hållbara artiklar och göra det synligt i hela Europa. Som en plattform vill vi använda vårt inflytande för att erbjuda mer hållbara val och vi är glada att se att många varumärken vill samarbeta med oss i detta uppdrag, säger Kate Heiny, hållbarhetschef på Zalando och tillika jurymedlem.
I juryn ingår även Cecilie Thorsmark, vd Copenhagen Fashion Week, Martina Bonnier, chefredaktör för Vogue Scandinavia, Arizona Muse, modell, miljöaktivist och hållbarhetskonsult Carla Buzasi, vd och koncernchef för WGSN samt varumärkesrådgivaren Dio Kurazawa. Representant för Zalando förutom Kate Heiny är även Anaheta Berenberg.