23948sdkhjf

Weekday öppnar butik i butiken – blir en yta för secondhand

Weekday, som ingår i H&M Group, gör ytterligare satsningar på cirkulärt mode och har öppnat yta för secondhand, ”re-sale”, i butiken på Drottninggatan 63 i Stockholm.

På butiksytan ska modekedjans gamla plagg och tidigare bästsäljare säljas och därtill ska även kunderna få möjlighet att sälja plagg från deras egna garderober på plats.

Kunderna som väljer att sälja plagg via Weekday registrerar sig via en särskild app, bokar tid för att gå igenom de som kunden önskar sälja och får sedan en kommission om 40 procent av försäljningspriset på de plagg som säljs vidare via modekedjan. Försäljningen och betalning för plaggen sker via appen vilket modekedjan menar blir en lättare process för båda parter.

Weekday har en lång historia med att sälja vintage och secondhand. Dessa nya initiativ är underbara möjligheter när det handlar om vad som är önskvärt och efterfrågat av kunderna och vad som är värdefullt för vår bransch i framtiden, säger Kim Holm, vd, Weekday i en kommentar.

– Den första butiken kallades från början Weekend och allt började faktiskt som en secondhand-butik. Redan innan grundarna introducerade den egna linjen, reste de till USA för att handla amerikansk vintage. Under de första åren av Weekday var secondhand en stor del av butikernas sortiment.

Utöver den nya ytan för re-sale har modekedjan, som ett led i cirkulära initiativ, även påbörjat ett samarbete tillsammans med Gemme Collective som hyr ut plagg veckovis.Tjänsten är än så länge tillgänglig för kunder i Stockholm.

Weekday, grundat 2002, har för närvarande butiker i 16 marknader och försäljning online till 97. Det nya konceptet med secondhand-yta i butik ska expanderas till fler marknader.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078