Marwida seglar in på Nordstrom
Svenska badmodemärket Marwida, grundat av John Magnér och Anders Carleö 2019, lanserar märket fysiskt i USA via varuhuskedjan Nordstrom.
Sedan tidigare har Marwida försäljning i USA via egen e-handel men nu ligger huvudfokus på att öka försäljningen och stärka varumärket i USA genom utvalda återförsäljare och samtidigt fortsätta satsa i egna digitala kanaler.
Marwida har sedan start satsat på att bygga en kollektion av badkläder i tidlös stil och addera nya produkter på efterfrågan och behov snarare än säsong.
– Med en ståndpunkt mot överkonsumtion vill vi uppmuntra till en hållbar livsstil som bygger på klassisk design, dekadens och kärlek till havet, säger John Magnér, vd på Marwida i en kommentar.
Försäljning av varumärket har initialt byggts upp via egna kanaler; e-handel och sociala medier.
De största marknaderna hittills för Marwida är USA, följt av Sverige och Storbritannien. I nuläget ligger huvudfokus på att öka försäljningen och stärka varumärket i USA genom utvalda återförsäljare samt egna digitala kanaler. Samma strategi ligger i pipeline för den svenska marknaden, där försäljning i dagsläget endast sker via egna digitala kanaler. Här finns även eventuella planer på att öppna en egen konceptbutik men planerna är ännu i sin linda, uppger bolaget.