23948sdkhjf

Ökad försäljning för Ellos Group

Arthur Engel är ny styrelseordförande för e-handelskoncernen som kan vara på väg att börsnoteras.

Ellos Group, där Stayhard, Ellos, Jotex och Homeroom ingår, och som ägs av FNG Nordic ökade nettoomsättningen med 11,8 procent till 852,9 miljoner kronor (763,1) under andra kvartalet, april till juni.

– Vi är glada över att se en fortsatt ökning av kunder på våra e-handelsplatser. Såväl hem- som modekategorierna växer under halvåret, trots ett starkt andra kvartal 2020 då i synnerhet heminredning och produktkategorier kopplade till kundernas ökade tid i hemmet hade en betydande tillväxttakt. Vi kan konstatera att våra marknadsföringsinvesteringar ger resultat, säger Paul Lembrechts, vd, i en kommentar.

Rörelseresultatet försämrades dock och uppgick till 19,0 miljoner kronor (105,7). Rörelsemarginalen uppgick till 2,2 (13,9) procent. Ökade kostnader för administration, frakt- och marknadsföringskostnader påverkar resultatet negativt. I kvartalet investerade koncernen även i logistik och ”skalbara plattform med fokus på en fortsatt kostnadseffektiv drift”.

I rapporten framgår att bolagets aviserade strategiska översyn har inletts och e-handelskoncernen ser över möjligheterna att eventuellt börsnotera bolaget.

”Den strategiska översyn med målet att ge Ellos Group bästa möjliga förutsättningar, kapitalstruktur och framtidsmöjligheter, som vi tidigare kommunicerat, har inletts. Översynen inkluderar utvärdering av förutsättningar för en möjlig börsnotering som ett strategiskt alternativ. Inga beslut har fattats utan vi kommer att informera om och när ett sådant beslut tas”, uppger Paul Lembrechts vidare.

Vidare uppger Ellos Group att styrelsen utökats och Arthur Engel har utsetts till ny styrelseordförande och Kristina Schauman, Robert Furuhjelm och Patrik Illerstig är nya styrelseledamöter i Ellos Group.

”Utökningen av styrelsen är en naturlig del av Ellos Groups utveckling och de nyutnämnda ledamöterna tillför betydande kompetens och erfarenhet inom framför allt affärsutveckling, digitalisering och internationalisering samt värdefulla nya perspektiv”.

Försäljningen för årets första halvår landar på närmare 1,7 miljarder kronor vilket motsvarar en tillväxt på cirka 20 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065