Skånsk outletsatsning redo för öppning
Nordic Retail and Sports färskaste outletsatsning, som Habit skrev om i våras, har fått ett premiärdatum. Den 29 oktober öppnar Nordic Outlets i köpcentrumet Caroli i Malmö.
– Vi har redan testat konceptet på flera andra platser i Sverige med mycket gott resultat, så vi vet att det fungerar. Men detta är det absolut största projektet hittills, framhåller Christian Larsson, projektledare för Nordic Outlets Malmö, i en kommentar.
Nordic Outlets finns sedan tidigare bland annat på Arkaden i Göteborg och Töcksfors handelsplats i Värmland.
Konceptet bygger på att erbjuda kunderna modevarumärken inom premiumsegmentet med upp till 70 procent rabatt. Sortimentet uppdateras och anpassas efter säsong och kundernas önskemål.
– Känslan när du stiger över tröskeln kommer att vara densamma som i vilken kvalitetsbutik som helst. Det är en exklusiv miljö där du hittar starka varumärken, kommenterar visual merchandising manager Martin Erlandsson.
Outletlokalen i Malmö har en total yta på drygt 4 000 kvadratmeter. Ett dussin olika varumärken blir till separata butiker med öppen planlösning och gemensam kassa.
– Vi har blåst ut alla inre väggar. Just nu är vi i full färd med att sätta upp skyltning och annan inredning i en helt ny design som vi har tagit fram för att passa Carolis lokaler. De två stora kassadiskarna är redan på plats. Butiken har en industriell känsla och gott om utrymme för att gå runt och titta, ensam eller i grupp, säger Martin Erlandsson.
Rufus Björk, fastighetsförvaltare på Klövern som äger Caroli, räknar med att Nordic Outlets ska locka besökare från hela Skåne samt Köpenhamnsområdet.
– Det är en av de största enskilda etableringarna inom handel i Sverige under 2021.