23948sdkhjf

Ebbe vill nå hela familjen – lanserar damkollektion

I oktober lanserade Ebbe, One Two Ten, en damkollektion med plagg framtagna av designteamet inhouse.

– Grundtanken med Ebbe är att du som kund ska kunna hitta plagg som kan användas under många år. För barn kan det betyda att plaggen ärvs, skänks eller säljs i andra hand. För vuxen så hoppas vi att du hittar plagg som blir din bästa vän och som brukas länge och på ett hållbart sätt. Det är varje plaggs livscykel som vi som grönt varumärke tänker på när vi designar, säger Mikael Thor, grundare och vd i en kommentar.

I den första kollektionen ryms mjuka plagg som tröjor, klänningar och byxor i collegetyg samt stickade tröjor med Fair Isle-inspirerade mönster och med inspiration från traditionella mönster och sticksätt från bland annat Bohuslän. Även accessoarer som mössor ryms i kollektionen.

Plaggen är framtagna i en GOTS- och Fair Trade certifierade produktionsanläggning och i samarbete med företagets indiska leverantör Stepstone, Mr. Vignesh, och hans team i Tirupur i södra Indien. Kollektionen är producerade i en liten upplaga och stickad i ekologisk GOTS-certifierad bomull. Flera av plaggen i vuxenkollektionen är även unisex.

Sedan tidigare har Ebbe breddat sortimentet med plagg till herr, bland annat klassiska fiskartröjor, och efter lanseringen av damkollektion hoppas modeföretaget även växa med produkter för hemmet.

– Vi har ju länge gått och drömt att se Ebbe även på vuxen och när fler och fler slutkonsumenter där ute började fråga efter det så kände vi att tiden var mogen. Vi har därför strategiskt jobbat fram en plan för att skapa ett koncept för hela familjen. Initialt är det barn, dam och herr men det kan även innebära mer livsstilsorienterade produkter inom heminredning som kuddar och sängkläder, uppger Veronika Nysten, kommunikationsansvarig, i ett mejl till Habit.

Plaggen säljs i den egna digitala kanalen, med ett visst unikt sortiment, men delar av kollektionen finns via utvalda marknadsplatser men även några strategiska fysiska platser och återförsäljare med stark lokal förankring och som är trogna återförsäljare av märket.

Vår mission är att vara en nyckel för moderna familjer som vill handla mer miljömässigt hållbart i framtiden, oavsett om det är till dem själva eller till sina barn. Kunderna ska inte behöva tveka om produktion är okej och om det är ekologisk bomull, det ser vi till att lösa åt dem, uppger Veronika Nysten vidare.

Prisbilden beskrivs som ”smart” och ska passa de flesta plånböcker, inte minst om ambitionen är att satsa på lånsiktiga plagginvesteringar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094