23948sdkhjf

Polygiene, en betydande aktör när modet blir alltmer ”slow”

Alltfler inom modevärlden talar om slow fashion. En av de viktigaste delarna i slow fashion-idén är att tvätta mindre och därmed öka livslängden på plaggen. Det är här Polygiene kommer in.

Många lämnar idag ”slit-och-släng”-mentaliteten för att istället omfamna ett mer hållbart samhälle. Det märks tydligt i modevärlden där slow fashion innebär att konsumenterna bland annat vill ha bättre kvalitet, köpa kläder i secondhand-butiker, handla vintage på nätet och laga sina trasiga favoritkläder.
– Tidigare hade vi pionjärer inom dessa rörelser som tog täten men idag ser vi att vanliga företag och varumärken uppmanas att vara mer uppmärksamma på vad som händer både uppströms och nedströms i leverans- och värdekedjan. Flera av dessa företag tar uppmaningen på allvar.

Det säger Sean Tindale, CMO på det svenska företaget Polygiene. Han fortsätter:
– Ett sätt att bidra till den här rörelsen är att förstå plaggens och accessoarernas livslängd. Vårt mål som företag är att hjälpa våra varumärkespartners att hålla sina produkter fräscha, vilket minskar behovet av tvätt för att därmed öka deras livslängd och hållbarhet. Vi levererar förtroende till slutkonsumenten genom att förhindra och eliminera lukt. Vårt bidrag till slow fashion-idén blir därmed Wear More, Wash Less eller som vi kallar det - Polygiene Stays Fresh®.

När plagg, accessoarer eller utrustning behandlas med Polygienes Stays Fresh-teknologier, som OdorCrunch™ som tar bort miljölukter, BioStatic™ som förhindrar bakterietillväxt eller Polygiene ViralOff™ som motverkar virus, minskar behovet av att tvätta dem ofta. Detta är en viktig faktor för att öka livslängden på plaggen eftersom tvätt är den enskilt största faktorn när det kommer till slitage på tyger.
– Vi vet alla att en av de främsta anledningarna till att vi tvättar våra kläder beror på att de börjar stinka, antingen av "svett" eller av miljölukter, påpekar Sean Tindale vidare. Med Polygiene Stays Fresh-teknologier behöver man inte oroa sig för dålig lukt. Det är bara att hänga upp och vädra efter en tuff dag på kontoret, ett träningspass eller en utekväll, och bära dem igen när det behövs.
När det gäller hela pre-loved- eller second life-rörelsen så tillför
mervärde vid återförsäljning då du köper en begagnad vara som är Polygiene-behandlad. Det visar samarbetet med jeansmärket Diesel. De använder Polygienes teknologier i nyproduktion, och de har även startat Diesel Second Hand i Italien där man samlar in begagnade jeans som tvättas, repareras vid behov och avslutningsvis behandlas med Polygienes Stays Fresh-teknologier. Jeansen säljs sedan i utvalda Dieselbutiker samt på nätet.

Avslutningsvis Sean Tindale, se tio år framåt. Vilken roll spelar Polygiene i   modebranschen och hur ska ni ta er dit?
– Vår målsättning är att vara det naturliga ingrediensvarumärket för luktkontroll och antivirala lösningar. Vi är övertygade om att våra partners har utökat sina kollektioner Polygiene-behandlade produkter som ett starkt led i sitt hållbarhetsarbete där vi sätter faktiska siffror på hur mycket
CO2, vatten, tvättmedel och el vi har hjälpt till att spara och hur mycket mikrofibrer vi har hjälpt till att hålla borta från vattensystemet. Vår vision är att utbilda modeindustrin att arbeta tillsammans med oss ​​för att verkligen utveckla paraplyet "Enabling Mindful Living" och göra det till en konsumentinriktad rörelse som är lätt att delta i och där varumärkesproducenter och slutkonsumenter känner ett ansvar för sina plagg.
Processen härifrån och framåt är att skapa fantastiska partnerskap med de varumärken som bryr sig, samt att se till att vi dokumenterar framgången och effekten vi levererar, för att inspirera nya partners att jobba med oss.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062