Odd Mollys blödande secondhand-satsning går i graven
För två år sedan gjorde dåvarande Odd Molly International AB ett "offensivt" förvärv. Used By, som köptes för 11,5 miljoner kronor, skulle enligt bolaget bli "ett nytt affärsområde med hög tillväxtpotential som möter den ökande efterfrågan på långsiktigt hållbar konsumtion".
Men satsningen gick om intet. Nu meddelar styrelsen för det nuvarande bolaget, We are Spindye, att verksamheten avvecklas. Bakgrunden till beslutet är bland annat att verksamheten i Used By har ytterst begränsade intäkter och saknar synergier med övriga modeverksamheten. Vidare bedömer styrelsen att möjligheten att nå lönsamhet inom Used By är små, står det i pressmeddelandet.
På Habits fråga om varför det inte att få secondhand-plattformen lönsam, svara vd Jennie Högstedt Björk så här:
– För den nuvarande Used By-plattformen är det tydligt att kundanskaffningen kostar för mycket i relation till intjäningen. Det är ofta ett problem inom secondhand, då man bara har en 'piece' av varje vara. Därför har Used By arbetat med en utveckling av affärsmodellen som på sikt hade kunnat generera fin omsättning och lönsamhet. Dock finns det andra delar vi behöver prioritera inom bolaget därför har vi fattat beslut om avveckling av Used By.
2020 omsatte Used By International AB 611 000 kronor. Året dessförinnan uppgick omsättningen till 2,6 miljoner kronor, enligt Allabolag.se. Sedan det första verksamhetsåret, 2014, har Used By gått med förlust. Förra året uppgick förlusten till 4,1 miljoner kronor. Någon återhämtning under innevarande verksamhetsår var inte i sikte. Used Bys resultat för de första nio månaderna i år, januari till september, uppgick till -4,7 miljoner kronor, och helårets resultat uppskattas till cirka -6,5 miljoner kronor, skriver bolaget.
Avvecklingskostnaderna för Used By beräknas uppgå till cirka 1 miljon kronor.