Så mycket dyrare blir julklapparna i år
Under årets Black Week – som innebär den inofficiella starten för den digitala julhandeln – noterades i genomsnitt 5 procent högre priser globalt jämfört med 2020. Jämfört med förra året ökade onlineförsäljningen globalt under den svarta veckan med blygsamma 2 procent, trots en genomsnittlig rabatt på 24 procent. Det rapporterar molnjätten Salesforce i en ny analys. Cyber Monday
Pandemin fortsätter att göra avtryck i våra shoppingvanor. Förra årets svarta vecka tillbringade rekordmånga människor i digitala möten och efterfrågan på smink och skönhetsprodukter växte med över 6 procent. I år är vi tillbaka på kontoren och gymmen och bryr oss om hur vi är klädda igen. Priserna på sportkläder steg med 5,5 procent under Black Week, och på lyxigare klädesplagg med över 15 procent.
Salesforce spår även att årets julhandel totalt sett blir en dyr affär för konsumenterna. Fler kommer därför att välja att handla nu och betala senare. Orsakerna är en 30-procentig kostnadsökning för tillverkar- och återförsäljarledet till följd av brist på råvaror och arbetskraft, ökade fraktkostnader, högre energipriser och annat.
– En del av kostnadsökningarna måste föras vidare till konsumenterna, som kan räkna med prisökningar på uppemot 20 procent. Till följd av detta kommer allt fler konsumenter att skjuta fram sin betalning och vi tror att dessa typer av betalningar kommer att fördubblas till 8 procent av beställningarna, säger Frank Rombouts, ansvarig för e-commerce på Salesforce i Sverige och Finland.
Data från 1 miljard shoppare
Salesforces Shopping Index uppdateras varje kvartal och bygger på data från över 1 miljard shoppare i 54 länder, som tillsammans gjort 29 miljarder besök i 2 276 webbutiker. I den senaste studien framgår även att e-handeln växte med 7 procent i Norden under det tredje kvartalet 2021, en något mindre ökning än de 11 procent som noteras globalt. Det genomsnittliga ordervärdet per person ökade med 4 procent globalt under det tredje kvartalet. Shopping Index
Hur ska handlarna möta utmaningarna?
– Genom att kommunicera personligt, tydligt och regelbundet med sina kunder i rätt kanaler kan handlarna hålla försäljningen uppe och möta den ökade pressen på marginaler och priser.
Samtidigt har personaliseringen av kommunikation och shoppingupplevelser blivit allt krångligare för handlarna. Skärpt lagstiftning och användare som stänger av cookies och annonsspårning tvingar många företag att tänka om när de samlar kunddata. Det menar Frank Rombouts, som ser en renässans för kommunikation via e-post:
– Vi tror att email till konsumenter kommer att rusa med 18 procent inför årets julhandel. Det är den högsta ökningen på flera år. Personaliserad e-postmarknadsföring kommer, liksom lojalitetsprogram och engagemang i sociala medier, att spela en större roll för julhandeln i år.
30-procentig ökning av trafik från sociala medier
Salesforces prognos är en ökning med 30 procent i e-handelstrafiken från sociala medier och 18 procent från personaliserad e-postmarknadsföring denna julhandel, jämfört med förra årets.
Svensk Handel spår i en färsk rapport att julklappsköpen på nätet kommer att fortsätta öka i år. Så många som varannan svensk köper majoriteten av sina klappar online.
Leksaker, böcker och heminredning är de branscher som får störst uppsving av julhandeln och 4 av 10 konsumenter tycker miljö- och hållbarhetsaspekter är viktiga när man handlar julklappar.
Vad gör SALESFORCE?
Salesforce hjälper företag, oavsett storlek och bransch, att komma närmare sina kunder. Den molnbaserade plattformen för marknadsföring, försäljning, e-handel och kundservice gör att företag kan få en 360 graders vy av sina kunder, ta bättre beslut och kommunicera på ett helt nytt sätt. Plattformen baseras på teknik som AI, molnteknik, blockchain, social media, röststyrning och mobilitet.
Salesforce rankas som nummer ett på Forbes lista över världens bästa arbetsgivare och tidningen har åtta år i rad utsett Salesforce till ett av världens mest innovativa företag.
För mer information, se www.salesforce.com/se