23948sdkhjf

Marknadsplats för outlet expanderar

Svenska marknadsplatsen Yaytrade, som säljer utgående lager, samples, returer och secondhand, minskade sin försäljning under tredje kvartalet, juli till september, med 50 procent till 762 000 kronor jämfört med drygt 1,5 miljoner kronor under motsvarande period i fjol, enligt bolagets delårsrapport. Rörelseförlusten mer än fördubblades, från -3,3 miljoner kronor till -7,2 miljoner.     

Under årets första nio månader, januari till september, ökade försäljningen med 196 procent till 7,3 miljoner kronor jämfört med 2,5 miljoner under motsvarande period i fjol. Rörelseförlusten ökade från -9,7 miljoner kronor till -21,3 miljoner kronor. 

I augusti centraliserades företagets lager i större lokaler i Jönköping, vilket möjliggör fortsatt expansion och ökad leveranskapacitet, skriver bolaget.

Nya varumärken är Neuw Denim och Abrand Jeans, Schnayderman’s, Jeanerica och Limitato medan avtalen med Filippa K, Sail Racing, Stenströms skjortfabrik och Hope har förlängts. I oktober lanserades en ny kategori, activewear, och avtal tecknades med varumärkena Aim’n och Röhnisch Sportswear.

Bolaget ska bredda utbudet på marknadsplatsen och planerar att lansera kategorierna outdoor, accessories, home och beauty med start 2022.

David Knape, vd för Ytrade Group, ser positivt på framtiden. "Under 2022 har vi som ambition att gå in på en ny marknad samtidigt som plattformen kommer fortsätta stärkas. Ytrade har en uttalad strategi att genomföra förvärv och vi för dialoger med intressanta bolag inom framför allt segmentet fashion. Vår ambition är att vara proaktiva och agera när vi hittar attraktiva förvärvsmöjligheter", skriver han.

   

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079