H&M:s försäljning i nivå med före pandemin
H&M-gruppens nettoomsättning ökade med 6 procent till 198 967 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret december 2020 till november 2021 jämfört med 187 031 miljoner kronor året före, enligt bolagets bokslutskommuniké. Bruttomarginalen uppgick till 52,8 procent jämfört med 50,0 procent. Resultatet efter finansiella poster ökade till 14 300 miljoner kronor (2 052).
Under det fjärde kvartalet, september till november 2021, ökade nettoomsättningen med 8 procent till 56 813 miljoner kronor jämfört med 52 549 miljoner kronor motsvarande period 2020. Bruttomarginalen uppgick till 55,2 procent jämfört med 52,1 procent året före. Resultatet efter finansiella poster ökade med 64 procent till 6 003 miljoner kronor (3 665).
– Vi avslutade året starkt med en försäljning som var tillbaka på samma nivå som innan pandemin och med en bättre lönsamhet än på flera år. Nu är vi tillbaka till ett mer normaliserat läge med en stark finansiell ställning och god lönsamhet vilket gör att vi kan ha fullt fokus på tillväxt igen, säger Helena Helmersson, H&M:s vd, i en kommentar.
I år kommer H&M att lanseras på sex nya marknader: Ecuador, Kosovo och Nordmakedonien och via franchise i Costa Rica, Guatemala och Kambodja. Även e-handeln kommer rullas ut på fler marknader: Belarus, Colombia, Kazakstan, Peru och Ukraina.
I kommunikén kommunicerar bolaget framtida mål. Senast 2030 ska H&M-gruppens omsättning fördubblas (utgår från 2021) och koldioxidavtrycket halveras. Målet är att minska koldioxidavtrycket i absoluta tal med 56 procent till 2030 medan lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid.