Branschorganisationer gör gemensam sak för modeindustrin
Swedish Fashion Council, Svensk Handel och Teko går samman och lanserar en ny rapport som ska ge en mer korrekt och tydligare bild av modebranschens utveckling och status. Branschorganisationerna anser att "tidigare rapporter med syfte att kvantifiera den svenska modebranschen har inte tydligt avgränsat sina beräkningar, vilket har skapat en bristfällig bild av branschen faktiska storlek", står det i ett pressmeddelande. Vilka rapporter som avses framgår dock inte.
– För att kunna mäta och belysa omställningen krävs att det finns korrekt statistik. Denna rapportserie avser att öka kunskap om branschen som en framtidsbransch, säger Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council.
Den första delrapporten som släpps i dag, redogör för modebranschens ekonomi, antalet sysselsatta, pandemins effekter och marknadstrender. Siffror som redovisas avser utvecklingen fram till 2019 respektive 2020.
På Habits fråga om varför rapporten kommer vara mer korrekt än tidigare rapporter eller statistik, svarar Jennie Rosén så här:
– Den svenska modebranschen har tidigare varit föremål för en rad försök att återge storlek, struktur, sysselsättning och andra relevanta aspekter. Rapporter med syfte att kvantifiera branschen har haft en tendens att inte tydligt avgränsa sina beräkningar. Bland annat har omsättning som härrör från dotterbolag i utlandet räknats in. För att återge en korrekt bild av omsättningen i mode- och textilbranschen i Sverige måste den statistik som presenteras avgränsas till den omsättning som har en direkt koppling till den svenska marknaden. Urvalet avgränsas till de företag i branschen som har en SNI-registrering i Sverige. I de fall försäljningen ligger i ett utlandsregistrerat bolag eller inte omfattas av de SNI-koder som berörs av rapporten räknas den försäljningen inte in i statistiken.