Han är ny kreativ chef för Hugo Boss
Marco Falcioni är ny kreativ chef för Hugo Boss och bolagets två varumärken Hugo och Boss. Marco Falcioni har jobbat i koncernen sedan 2015 och ingick senast i Boss menswear-runwayteamet och ansvarade för designsamarbeten. Han har också varit med att ta fram den nya riktningen för Boss och Hugo, som Habit skrev om för en månad sedan, samt skapat designen av företagets första NFT-plagg (non fungible token).
Ytterligare en nyhet är att Andrea Cannelloni gör comeback i bolaget, nu som kreativ rådgivare. Andrea Cannelloni jobbade på Hugo Boss i över tio fram till 2008. Han ansvarade då bland annat för utvecklingen av fritidsklädersdivisionen på Boss och lanserade varumärket Boss Orange.
Enligt bolagets vd Daniel Grieder kommer Marco Falcioni och Andrea Cannelloni att tillföra "enastående kreativ stil och expertis inom kollektionsutveckling".
– Vi vill vara ett 24/7 livsstilsvarumärke för män och kvinnor, nå ut till yngre konsumenter och göra dem till riktiga fans. Jag är därför övertygad om att Marco Falcioni är det perfekta valet för oss att utveckla våra kollektioner in i framtiden. Han har en absolut känsla för trender och träffar de nya generationernas tidsanda och ambitioner. Andrea Cannelloni kommer i gengäld vara av stor relevans när det gäller att återföra vår fritids- och fritidsverksamhet till full skala under de kommande åren, säger Daniel Grieder, vidare.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.