Rejäl försäljningsökning för Inditex
Spanska Inditex, som bland annat äger klädkedjorna Zara och Massimo Dutti, redovisar en försäljningsökning i lokala valutor på 33 procent för perioden 1 februari till 13 mars, jämfört med motsvarande period 2021. Jämfört med motsvarande period 2019, det vill säga före pandemin, steg försäljningen med 21 procent.
Det framgår av Inditex helårsrapport för det brutna räkenskapsåret 2021/2022 som sträcker sig till och med januari.
Försäljningen i Ryssland och Ukraina står för ungefär 5 procentenheter av försäljningsökningen, skriver Inditex.
Inditex onlineförsäljning under helåret 2021/2022 ökade med 14 procent för att utgöra 25,5 procent av den totala försäljningen. Onlineförsäljningen väntas 2024 överstiga 30 procent av den totala försäljningen, skriver Inditex.
Bolagets bruttomarginal, som uppgick till 57,1 procent 2021/2022, väntas under innevarande verksamhetsåret 2022/2023 vara "stabil", vilket enligt Inditex definition innebär att den inte ska förändras mer än 0,5 procentenheter åt endera hållet.