Svensk Handel: ”Högtrycket inom e-handeln mattas av”
Omsättningen i den inhemska e-handeln i Sverige var i februari 17 procent lägre än i februari 2021. Om köp även från utländska e-handelsaktörer räknas in var nedgången 20 procent.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
Andelen av konsumenterna som e-handlat minskade till 64 procent från förra månadens 67 procent. Det är även lägre än förra årets 66 procent i februari månad, men fortsatt betydligt högre än andelen som e-handlade i februari 2020, precis innan pandemins utbrott.
Även om andelen e-handelskonsumenter minskade i februari är det primärt ett lägre genomsnittligt köpbelopp bland de som e-handlar som förklarar den minskande omsättningen inom e-handeln. Det genomsnittliga köpbeloppet var hela 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.
– Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.