Underklädesjätte med nya ägare
Investeringsbolaget Carlyle har sålt underklädeskedjan Hunkemöller till en grupp av nederländska investerare däribland investeringsbolaget Parcom och Opportunity Partners med entreprenören Robert van der Wallen i spetsen, det framgår av ett pressmeddelande.
Carlyle, som ägt Hunkemöller sedan 2016, behåller dock en minoritetspost i bolaget.
Framgent planerar Hunkemöller att investera i teknik och introducera sitt lojalitetsprogram på nya marknader för att förbättra kundupplevelsen online, heter det vidare.
Butikerna ska enligt ett pressmeddelandet fortsätta att spela en ”väsentlig roll” underklädesjättens strategi och väntas bli allt viktigare för sista mil-leverans av onlineorder.
Företaget planerar därtill att utöka närvaron och erbjudandet genom marknadsplatser som About You, Zalando och Asos.
”Under de senaste sex åren har vi framgångsrikt förvandlat Hunkemöller, utvecklat vår omnikanal-erbjudande, investerat i teknik och sett till att vi är fokuserade på att tillhandahålla vackert designade, hållbara underkläder och en kundfokuserad upplevelse. Carlyle har varit en fantastisk partner i denna resa och har verkligen varit avgörande för att hjälpa oss att uppfylla våra mål och övervinna utmaningarna som Covid-19 förde med sig. Jag är glad över att börja nästa kapitel av vår resa med de nya investerarna och att fortsätta vår starka relation med Carlyle. Var och en av de nya investerarna förstår vår verksamhet och stödjer vår vision för företaget att ytterligare utveckla vårt multidimensionella erbjudande, utöka våra vägar till marknaden med fokus på hållbarhet och inkludering”, uppger Philip Mountford, vd Hunkemöller i en kommentar.
Hunkemöller har totalt drygt 900 butiker och även e-handel i 17 länder. I Sverige har underklädeskedjan 29 butiker.