Trots hållbarhetstrend – svårt för kläduthyrning
Flera affärsmodeller för att ställa om till en hållbar bransch har lanserats under den senaste tioårsperioden. En av dessa är klädbibliotek, där konsumenten har möjlighet att låna eller hyra kläder.
En rapport från Handelshögskolan i Göteborg visar att en anledning till att delningsekonomin har svårt att få snurr är det nära och känslomässiga band som konsumenter har till kläder och mode.
Dessutom är intresset från konsumenterna generellt sett lågt.
Studien bygger på intervjuer med medlemmar i modebibliotek och en fokusgrupp. De berättar om den konfliktfyllda relationen som kan uppstå till de plagg som personen har att använda under en begränsad tid och att det är svårt att ersätta de plagg som respondenterna ägde själva.
− Deltagarna var ofta kritiska till huruvida temporär tillgång till kläder och uthyrningstjänster kunde ersätta betydelsen av att själv äga sina kläder, säger Niklas Sörum som är konsumtionsforskare på Handelshögskolan i Göteborg i en kommentar.
Studien visar ändå att det finns möjligheter för den flexibilitet som klädbibliotek kan erbjuda, och då framför allt avseende dyrare designplagg eller när det gäller att experimentera med olika identitetsuttryck.