LVMH:s modeomsättning upp med 30 procent
Bolagsgruppen LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton hade en stark start på året. Under första kvartalet ökade den totala försäljningen med 29 procent till 18 miljarder euro jämfört med motsvarande period 2021. Det framgår av bolagsgruppens kvartalsrapport. Modesegmentet (mode och lädervaror) där bland annat Celine, Fendi och Christian Dior ingår, ökade omsättningen under perioden med 35 procent till 9,1 miljarder euro jämfört med 6,7 miljarder under första kvartalet 2021.
Varumärkena Loro Piana, Loewe, Marc Jacobs och Fendi nämns särskilt då de hade ett ”mycket bra kvartal”, enligt LVMH.
”Fendi noterade en solid tillväxt, som framför allt har drivits av framgångarna med Kim Jones kollektioner. Celine nådde en mycket stark tillväxt tack vare en betydande framgång för konfektions- och lädervarulinjerna som är designade av Hedi Slimane.”