Ägaren planerar rask butiksexpansion för Uniqlo
Den japanska modejätten Fast Retailing är på väg tillbaka vad gäller nyöppnade Uniqlo-butiker under innevarande räkenskapsår.
Det sade bolagets vd Tadashi Yanai vid en presskonferens på torsdagen, enligt Nikkei.
Målet är att inom kort öppna 400 till 500 nya butiker globalt på årsbasis vilket skulle innebära en återgång till den normalitet som rådde före covid-19, enligt vd:n.
”Även om spridningen av covid-19 ökar i vissa delar av världen, är den ekonomiska aktiviteten i många länder på väg tillbaka till det normala”, sade Tadashi Yanai.
Takten i nyöppningar av butiker har gått ned som en följd av pandemin men från och med innevarande räkenskapsår ska Fast Retailing åter bli aktiv vad gäller öppningar.
”Vi siktar på att bli nummer ett vad gäller casualmärken i världen”, sade Fast Retailing-vd:n vidare. I dagsläget är spanska Zara, ägt av Inditex, största inom casualkläder.
Presskonferensen hölls sedan Fast Retailing höjt sin egen prognos för nettoresultatet till 190 miljarder yen för det räkenskapsår som slutar i augusti. Det var en höjning med 9 procent från en tidigare prognos som lades i januari.