Residus tar in miljonkapital från branschprofiler
Modebolaget Residus som säljer via egen e-handel grundades 2017 av Elin Mohlander, som har en bakgrund som varumärkeschef på flertalet olika modebolag, och Evalena Jonsson, som tidigare varit verksam som trendanalytiker och designkonsult.
Visionen är att skapa etiskt och kvalitativt mode. Konsumenten kan bland annat följa plaggets försörjningskedja via en QR-kod.
Residus har vuxit organiskt och nådde en omsättning på närmare 3 miljoner kronor under 2020. Nu tar företaget in sin första investering. Kapitalinjektionen på nästan 2,7 miljoner kronor kommer från ett flertal branschprofiler.
Några av investerarna är e-handelsprofilen Paul Fischbein, Daniel Redgert via Redgert comms, Andreas Källström, partner på Altor som investerar privat, Adlibris-grundaren Magnus Dimert, samt Mikael Janerås, som är COO på outdoorföretaget Stellar Equipment.
– Vi har lagt mycket tid och energi på att bygga en stabil grund att växa utifrån, nu är vi redo att skala, och därför känns det oerhört kul att få in nyckelkompetens i form av kunniga investerare som alla är de bästa inom sina respektive fält, säger Elin Mohlander, medgrundare Residus i en kommentar.