Modeseminarium gjorde comeback
Ever evolving talks som arrangeras av Calik denim gick under förra veckan av stapeln för tredje gången i ordningen. Det var den första upplagan sedan pandemin, och höll husgenomfördes på Theater Amsterdam.
Under seminariet diskuterades hur pandemin, metaverse och hållbarhet kommer att påverka branschen i framtiden.
Dio Kurazawa, som är hållbarhetsexpert, modererade under dagen. Det första seminariet berörde hur världen efter covid ser ut. Deltog gjorde Jide Osifeso, marknadschef för Reebok och Onno Oldeman, som är förvaltningspartner på Simon-Kucher & Partners.
Jeremy Dalton, chef för metaverseteknologier på PWC höll sedan ett föredrag om de digitala förändringar som modebranschen står inför kopplat till metaverse.
Efter det följde ett samtal mellan Dio Kurazawa och Leanne Elliot-Young, medgrundare av Institute of digital fashion, där de diskuterade metaverse och hållbarhet.
Maxine Bédat, som är chef på New standard institute, höll efter detta en dragning om modeproduktion kopplat till hållbarhet.
–Jag älskar mode. Men mode måste hitta ett sätt att fungera tillsammans med planeten och samhället. Det är dags att hitta lösningar för en modebransch som kan växa inom planetens gränser, berättade hon på scen.
Cirkeln under seminariet slöts med att Gerd Leonhard, futurist, berättade om hur försörjningskedjan och den fysiska och digitala handeln har förändrats efter covid.
Den fjärde upplagan kommer att genomföras 2023.