Rizzo Group ökar omsättningen – ”Resan är fortsatt tuff”
Rizzo Group, som avslutade sin rekonstruktion den 14 februari, ökade försäljningen med 11,5 procent under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december 2021 till februari 2022. Omsättningen uppgick till 121,8 miljoner kronor jämfört med 109,2 miljoner under motsvarande period i fjol. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 7 procent. Under perioden vände bolaget till vinst. Resultatet före av- och nedskrivningar gick från en förlust på -29,3 miljoner kronor i fjol till 69,0 miljoner. Bruttovinstmarginalen uppgick till 47,2 procent jämfört med 41,7 procent.
Under första halvåret, september 2021 till februari i år, minskade omsättningen till 225,4 miljoner kronor jämfört med 243,9 miljoner, ett tapp på 7,6 procent. Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 8 procent. Resultat före av- och nedskrivningar ökade till 59,1 miljoner kronor jämfört med 51,7 miljoner. Bruttovinstmarginalen ökade till 48,7 procent, från förra periodens 43,5 procent.
”Rizzos resa är fortsatt tuff och påverkad av att vi befann oss i rekonstruktion under kvartalet. [...] Kvartalet präglades av ett rekonstruktionsarbete och fokus på koncernens överlevnad” , säger vd Lars Fins i en kommentar.
Vidare säger han att efterfrågan har fortsatt att öka under året, men att butikerna har svårt att möta den eftersom det inte finns tillräckligt med varor att sälja. ”Resultatet under kvartalet blir en konsekvens av bristen på varor”, säger Lars Fins.
Invasionen i Ukraina har inte haft någon direkt påverkan, men "skapar en oro och bidrar till ytterligare utmaningar då det gäller produktion och frakter från framför allt Asien".
Under andra kvartalet uppgick antalet butiker till 92 stycken jämfört med 93 butiker föregående år.