Neråt för Ytrade group
Ytrade group, som den 13 maj väntas byta namn till Spherio group, minskar sin omsättning och rörelseresultat enligt årets första delårsrapport.
Nettoomsättningen uppgick till 1 712 Tkr (2 358) motsvarande en minskning med 27 procent.
EBITDA uppgick till -7 093 Tkr (-6 278).
En anledning till minskningen uppges vara pandemieffekter så som varubrist och leveransproblem.
– Första kvartalet har tyvärr också präglats av en orolig omvärldssituation med krig i Ukraina som är djupt oroande på alla sätt. Samtidigt har det under kvartalet skett en återgång till en mer normal vardag efter covidpandemin. I spåren av detta ser vi dock temporära följdeffekter i form av tydlig varubrist och leveransförseningar hos våra varumärken och samarbetspartners, vilket återspeglades i ett mindre utbud på Yaytrade under kvartalet. Den breda e- handelssektorn har under första kvartalet generellt haft en vikande försäljning, vilket även var fallet för Yaytrade. Trots en utmanande marknad under kvartalet fortsatte vi att knyta till oss nya starka varumärken som vi når genom det starka varumärke och erbjudande vi byggt upp under 2021. Vi arbetar långsiktigt och strukturerat för att få rätt genomslag. Vårt säljteam har bland annat besökt modemässor i Florens och Köpenhamn där vårt varumärke och erbjudande väcker intresse från olika internationella varumärken och aktörer, säger bolagets vd David Knape i en kommentar.
Ytrade group gjorde under början av året sitt första förvärv i form av premiumvarumärket Re/Way. Bolaget har även ingått flera partnerskap med varumärken som Understatement, Filippa K och Adnym under året. Under andra delen av 2022 ska bolaget öka sitt fokus på tech.