Lindex nischar sig med secondhandbutik
Tempot vad gäller den cirkulära omställningen hos de svenska modekedjorna ökar. Senast i raden av bolag att satsa cirkulärt är Lindex som i dag öppnar en secondhandbutik med babyplagg.
Enligt Lindex har begagnatsegmentet fått en allt större roll i bolagets affär. Kedjan har testat försäljning av begagnade kläder i utvalda butiker, vilket har fallit väl ut. Sortimentet bygger på att kunder skickar in barn- och babyplagg mot en ersättning.
Secondhandbutiken, som är belägen i köpcentrumet Nordstan i Göteborg, är tillfällig, och ska ge bolaget ökade kunskaper om affärsmodellen.
– Vi ser en stor efterfrågan på secondhand bland våra kunder och är därför glada att kunna vässa vårt erbjudande och möta kunden på nya sätt. Vår nya popup-butik med secondhand babyplagg kommer ge oss värdefulla insikter kring hur affärsmodellen kan skalas upp och utvecklas för att möta våra kunders behov, säger Caroline Öhgren, försäljningsdirektör på Lindex.
Bolagets mål är att hela sortimentet ska vara designat för lång livslängd till 2025.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.