Små detaljer som skapar stora lösningar
Hållbarhet och hållbarhetsarbete är kärnan i Trimco Groups verksamhet, vare sig det är trims, förpackningar eller RFID. Varför är detta extra viktigt inom modeindustrin? Camilla Mjelde, affärsutvecklingsdirektör, C&C Compliance & Sustainability, på Trimco Group förklarar satsningen:
– Mode är en av de industrier som bidrar med stora föroreningar och som en del av branschen har Trimco Group medvetet valt att ta en aktiv roll för att stödja de varumärken som har hållbarhet och miljömedvetenhet högt på sin agenda. Detta står också högt upp på konsumenters agenda och man förväntar sig att varumärken vidtar åtgärder och är transparenta.
Camilla Mjelde menar vidare att alltfler konsumenter gör sina köpval baserat på övertygelse och hur de associerar sina varumärken.
– Å ena sidan drivs förändringar av konsumenters beteende, men även av regleringar som kräver att vi gör en ordentligt genomlysning av de partners vi jobbar med, exempelvis EU strategy for sustainable and circular textiles, Åpenhedsloven och The New York Fashion Act för att bara nämna några, menar Joacim Ahlstrand, VD på A-TEX Sweden AB, en del av Trimco Group Sverige.
För varumärken handlar det inte bara om att använda ekologiska fiber i sina varor, utan också kunna spåra och vara transparent genom hela leveranskedjan. För detta ändamål har Trimco Group utvecklat en digital plattform för att hålla koll på och rapportera om sociala och miljömässiga insatser – Product DNA®. Plattformen är en digital lösning på realtidsdata som inkluderar en Certificate Manager modul, där man kan samla in och övervaka sociala och miljömässiga certifikat. Vidare en Track & Trace-modul, där man kan mäta och rapportera olika nyckeltal samt en produkt-kommunikationsmodul baserad på QR-koder.
– Product DNA® är hittills vår största investering i hållbarhet och kommer att utvecklas och växa ytterligare i framtiden, betonar Joacim Ahlstrand. Product DNA® är en del av vårt övergripande fokus på hållbarhet och stöttar våra kunders arbete mot hållbarhet och transparens. Det är en lösning och service som vi tillhandahåller genom våra lösningar med variabel data som bland annat innehålls- och skötselrådsetiketter. Skräddarsytt efter varumärkens behov, precis som varje enskild lösning vi tillhandahåller. Enkelt uttryckt är Product DNA® ett ”produktspass” där man kan följa resan från råvara till färdig produkt och varumärkets sociala och miljömässiga arbete.
Trimco Group tar också hållbarhetsarbetet ett steg vidare. Förutom “produktpasset”, utvecklar och implementerar företaget nya och hållbara material, inte bara för plagg utan också för trims, förpackningar och i princip med allt som har med en produkt att göra, fortsätter Joacim Ahlstrand:
– Trims är en del av produkten och bidrar till helheten gällande hållbarhet. Vi utvecklar och introducerar kontinuerligt nya material och naturliga materialblandningar för att minimera plastanvändning och avfall. Trimco Group är FSC-certifierande, vilket innebär att vi kan leverera pappersartiklar som kommer från certifierade skogar, pappersbruk och produktioner. – Vårt mest populära alternativ inom plastförpackningar är 100 procent återvunnen plast som kan återvinnas om och om igen. En ny utveckling inom plast är en påse gjord på hälften sockerrör och hälften återvunnen plast. Sockerrör är ett biobaserat material vilket innebär att det inte är baserat på petrokemisk plast från olja/gas.
Så för att sammanfatta. Att minska miljöpåverkan från plaggtillverkning och öka dess cirkuläritet är den stora utmaningen för internationella varumärken. – Att arbeta med medvetna och alternativa material är avgörande för varje modemärke för att säkerställa en grönare framtid, säger Joacim Ahlstrand. Trimco Group är inte bara en leverantör av trims utan en pålitlig partner för varumärken som vill ha en mer positiv inverkan på miljön genom innovativa lösningar.
Trimco Group/A-TEX
Trimco Group, känd som A-TEX i Sverige, med kontor i Borås, är en internationell tillverkare och leverantör av alla typer av varumärkeslösningar inom etiketter, förpackningar, butiksdisplayer och dekorationer, innehålls- och tvättrådsetiketter, produkt- och prisetiketter samt RFID-märkning. Hållbarhet spelar en central roll i företaget och att leverera långsiktiga och hållfasta lösningar åt kunderna. Trimco Group har även verktyg för att spåra och möjliggöra transparens genom hela leveranskedjan genom den digitala plattformen Product DNA®. Utöver tillverkning av produkter erbjuder företaget designlösningar, egen produktion, compliance och expertrådgivning. Målet för Trimco Group är att skapa 100 procentigt hållbara trimkollektioner och erbjuda lösningar i hållbara material.