23948sdkhjf

Stark tillväxt för Inditex fysiska butiker

Bolagets onlineförsäljning backar.

Spanska Inditex, som bland annat äger klädkedjorna Zara och Massimo Dutti, redovisar en försäljningsökning i lokala valutor på 17 procent för perioden 1 maj till 5 juni, jämfört med motsvarande period 2021.

Nettoomsättningen uppgick till 6,74 miljarder euro, motsvarande en tillväxt om 36 procent. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till 1,92 miljarder euro.

Det framgår av Inditex rapport för det första kvartalet, februari till april, i det brutna räkenskapsåret 2022/2023.

Under de två sista veckorna under perioden fram till den 5 juni var ökningen 13 procent, skriver Inditex i rapporten.

”Vår- och sommarkollektionerna har mottagits väldigt väl av våra kunder”, skriver bolaget.

Inditex onlineförsäljning under kvartalet minskade med 6 procent, jämfört med en stark utveckling under motsvarande kvartal 2021 då onlineförsäljningen steg 67 procent. Onlineförsäljningen väntas 2024 överstiga 30 procent av den totala försäljningen, upprepar Inditex.

Bolagets bruttomarginal, som uppgick till 60,1 procent under kvartalet, väntas under innevarande verksamhetsåret 2022/2023 vara "stabil", vilket enligt Inditex definition innebär att den inte ska förändras mer än 0,5 procentenheter åt endera håll.

Koncernen redovisar ett resultat efter skatt på 760 miljoner euro för det första kvartalet (februari-april) i det brutna räkenskapsåret 2022/2023.

I resultatet ingår en nedskrivning avseende uppskattade kostnader för en tillfällig nedstängning av verksamheterna i Ryssland och Ukraina om 216 miljoner euro. Exklusive denna post uppgick nettoresultatet till 940 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078