Konsumtionen minskar: Boozt sänker helårsprognos
E-handelsbolaget sänker helårsprognosen för tillväxten och det justerade rörelseresultatet för att återspegla en avmattande konsumtion.
Det framgår av ett pressmeddelande.
”Prognosen för 2022 justeras för att återspegla en avmattande konsumtion drivet av en försämrad köpkraft, fortsatta störningar i leveranskedjan och stigande inflation, vilket vi förväntar oss kommer att ha en dämpande effekt på sällanköpshandeln under resterande delen av året”, skriver bolaget.
Nettoomsättningstillväxten för andra kvartalet förväntas vara i intervallet 5-8 procent, med ett justerat ebit-resultat på 70-80 miljoner kronor. För helåret 2022 räknar Boozt med en nettoomsättningstillväxt i intervallet 10-15 procent (tidigare prognos 20-25 procent) och en justerad ebit på 235-285 miljoner kronor (tidigare prognos 365-420 miljoner), motsvarande 3,5-4,5 procent i justerad rörelsemarginal.
Enligt Boozt har marknaden varit betydligt mer volatil under andra kvartalet 2022 med hårdare konkurrens och marknadsaktivitet än vanligt, och med färre så kallade "eyeballs".
”Följaktligen har kundanskaffningskostnaden ökat på ett sätt som begränsar lönsam tillväxt. Vi fortsätter att driva vår verksamhet utifrån grundprincipen om en lönsam och hållbar kundanskaffningskostnad (CAC) och customer-lifetime-value (CLV) med en avkastning efter 16-18 månader”, skriver bolaget.
Boozt uppger vidare att bolagets viktiga nyckeltal är fortsatt starka och fortsatte utvecklas positivt under första halvåret 2022.
”Det genomsnittliga ordervärdet är rekordhögt, returgraden är stabil, kundnöjdheten är branschledande och vårt nordiska varuhus erbjuder ett unikt sammansatt urval inom alla våra kategorier. Vi fortsätter att fokusera på att investera för att kunna accelerera vår position som Nordens ledande varuhus samtidigt som vi säkerställer att vår organisation och kostnadsbas återspeglar nuvarande marknadsförutsättningar och tillväxtmöjligheter”, heter det i pressmeddelandet.
Boozt kassa uppgår för närvarande till cirka 850 miljoner kronor. Dessutom har bolaget tillgång till en kreditfacilitet på 200 miljoner kronor.
”Totalt har vi cirka 1 135 miljoner kronor i likvida medel tillgängliga, inklusive en checkräkningskredit på 85 miljoner kronor. Vi förväntar oss att vår likviditet är tillräcklig för att säkra verksamheten i en potentiellt långvarig nedgång och ger oss goda marginaler för att ta vara på möjligheter som kan uppstå”, skriver bolaget.