Miinto ökar stort på den tyska marknaden
E-handelsportalen Miinto, vars affärsmodell går ut på att låta fristående fysiska butiker sälja sina produkter på plattformen, skriver i ett pressmeddelande att bolaget når en försäljning på tre miljarder under de senaste tolv månaderna.
Det är också en milstolpe för bolaget då Skandinavien nu är den första regionen som går med vinst.
– Tre miljarder kronor är en enorm milstolpe, men vi är nästan ännu gladare över att kunna göra en lönsam affär i Skandinavien (som har blivit lönsam nu). Det här bevisar återigen att vi är på rätt väg och hittar formeln även på resultatsidan. När det är sagt så investerar vi fortfarande mycket tungt på våra nya marknader och vi är väldigt ödmjuka och stolta över det fortsatta stödet för strategin från våra investerare, eftersom vi ännu inte gör en total vinst för verksamheten. Men det är klart att vi har fått en hel del optimism nu och i framtiden kommer vi också att fokusera på att bli lönsamma på fler marknader, säger Konrad Kierklo, vd för Miinto i en kommentar.
Miinto lanserades i Sverige 2011, där man gått med minusreultat de senaste tre åren och finns idag på 14 marknader. För ett år sedan lanserades e-handeln i Frankrike, Storbritannien, Italien, Spanien och Tyskland. Bolaget uppger att den tyska marknaden nått samma försäljning efter 12 månader som det tog 12 år för den svenska marknaden att nå.
Enligt Habits kartläggning var Miinto ett av de mest snabbväxande modebolagen 2021.