23948sdkhjf

Twilfit svarar på kamerakritiken

Twilfit dementerar att bolaget skulle ha filmat kunder och anställda i en butik i Göteborg och har inlett kontakt med Handelsanställdas förbund för att informera om avsikten med systemet.

Twilfit nekar till att bolaget skulle ha filmat och livesänt kunder och personal i en butik i Göteborg, något de nyligen har anmälts för.  

Det kundräkningssystem som anmälan gäller ska enligt dementin inte kunna särskilja kunder från personal, eller kunna känna igen personer efter längd, ansikte, kön eller färg. 

I ett pressmeddelande, signerat Change Groups vd Claus Walther Jensen svarar Twilfit på artikeln som Arbetet publicerade för några dagar sedan. 

Bolagets vd lyfter fram att kameraanordningen i taket rent praktiskt skulle kunna användas som kamera, exempelvis om en tekniker skulle behöva komma åt kameran. 

 Twilfit har använt den för att registrera om en person passerar inom ett förbestämt område, och enbart filmat hjässan på de som passerar, rakt uppifrån. 

Om en person registreras, räknas den som besökare. Anordningen används för statistiska ändamål som sedan används för att optimera schemaläggning och marknadsföring.  

På Twilfit har vi inte ansett att besöksräknaren är en kamera. Men eftersom enheten faktiskt kan användas som en kamera, även om den bara registrerar ovanifrån under justeringar, är vi redan i kontakt med Handelsanställdas förbund. Detta givet för att säkerställa att alla relevanta parter, i synnerhet vår personal, är väl informerade om avsikten och användningen av besöksräknarens syfte, funktion och utformning, säger Claus Walther Jensen i en kommentar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063