Tvåsiffrig ökning för H&M – ökar antalet butiksstängningar
Bolagets nettoomsättning uppgick till 54 504 miljoner kronor under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, mars till april, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med motsvarande period i fjol då omsättningen var 46 509 miljoner.
Rörelseresultatet ökade till 4 988 miljoner kronor jämfört med 3 852 miljoner. Rörelsemarginalen uppgick till 9,2 procent (8,3). Bruttoresultatet ökade till 29 846 miljoner kronor jämfört med 25 049 miljoner under motsvarande period i fjol, vilket motsvarar en bruttomarginal om 54,8 procent (53,9).
Omsättningen under första halvåret, december till maj, uppgick till 103 670 miljoner kronor jämfört med fjolårets 86 569 miljoner, en ökning med 20 procent. Rörelseresultatet ökade till 5 446 miljoner kronor jämfört med 2 724 miljoner. Rörelsemarginalen landar därmed på 5,3 procent (3,1). Bruttoresultatet ökade till 54 106 miljoner kronor jämfört med 44 106 miljoner, vilket motsvarar en bruttomarginal om 52,2 procent (50,9).
– Väl mottagna kollektioner ledde till en stark utveckling med fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar. Försäljningen ökade kraftigt i våra fysiska butiker samtidigt som online går fortsatt bra, säger Helena Helmersson, H&M:s vd, i en kommentar.
Helena Helmersson nämner flera utmaningar, bland dem förseningar i varuförsörjningen och en kraftig inflation, som kopplas till kriget i Ukraina.
H&M öppnade i mars, via franchise, i Kambodja och harlanserat webbutik i Colombia och Peru. Nya marknader i år är Ecuador, Kosovo och Nordmakedonien samt Costa Rica och Guatemala via franchise. Samtidigt expanderar bolaget med nya butiker i Nord- och Sydamerika, med fokus på Latinamerika.
H&M kommer att öppna i Uruguay under andra halvåret 2022, och via franchise i Israel i slutet av året.
Under året kommer bolaget att öppna totalt 94 nya butiker och stänga cirka 272. Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader, skriver H&M.
H&M-gruppen siktar på att stänga cirka 178 butiker netto under räkenskapsåret 2021/2022 som sträcker sig till och med november. Tidigare besked var att cirka 145 butiker netto skulle stängas under året.