Åhléns säljs – Ur & Penn-ägaren köper majoritetspost
Ayad Al-Saffar kliver genom bolaget Axcent of Scandinavia in som majoritetsägare av Åhléns. Därtill blir Torsten Janssons och Göran Härstedts bolag Härstedt & Jansson Invest AB passiv finansiell minoritetsinvesterare. Härstedt & Jansson Invest är i dag en av de största ägarna till MBRS Group.
Ambitionen att ytterligare förstärka, utveckla och expandera Åhléns i framtiden, heter det i ett pressmeddelande.
– Jag är mycket glad och stolt över att få chansen att driva Åhléns fortsatta utveckling framåt. Det är ett av Sveriges äldsta och finaste varumärken som alltjämt har nästintill hundraprocentig varumärkeskännedom och en unik relation till lojala kunder runtom i Sverige. Detaljhandel i butik kommer även fortsättningsvis ha en given position i sällanköpshandeln, och Åhléns kommer att ha en viktig plats i den marknaden, säger Ayad Al-Saffar, i en kommentar.
Ayad Al-Saffar tar över vd-posten av Åhléns nuvarande vd Annica Hagen i augusti då affären väntas vara i hamn efter sedvanlig genomlysning av relevanta myndigheter som Konkurrensverket.
– Som engagerad ägare och ledare vill jag göra Åhléns varuhus till en plats dit kunder kommer inte bara för att handla, utan också för en upplevelse och mötesplats utöver det vanliga. Vi ser stor potential i att fortsätta satsa på Åhlénsvaruhusen och att samtidigt utveckla Åhléns närvaro på nätet. Jag vill rikta ett speciellt tack till Axel Johnson för det förtroende de visat mig genom att låta mig ta över stafettpinnen och ta Åhléns in i framtiden, säger Ayad Al-Saffar vidare.
Enligt pressmeddelandet rimmar försäljningen väl med Axel Johnson-koncernens ambitioner och förnyelse med sikte på koncernens 10/50-mål, vilket innebär att om tio år kommer minst 50 procent av Axel Johnson bestå av verksamheter som koncernen inte ägnar sig åt i dag.
– Vi har varit djupt engagerade ägare i Åhléns i 34 år och bolaget och medarbetarna har en särskild plats i vårt och vår ägarfamiljs hjärta. När vi nu lämnar som ägare så gör vi det med övertygelsen att de nya ägarna kommer att ägna full fokus åt att utveckla bolaget med sikte på långsiktig ekonomisk bärkraft. Åhléns har under Annica Hagens ledning den senaste tiden visat tillväxt, skapat en ny energi i både organisation och varumärke, och vänt resultatutvecklingen. Vi har gjort investeringar i kompetens, digitalisering och varumärke, samt i det nya automatiserade lagret, vilket kommer att ge både bättre kundupplevelse, och lägre kostnader, säger Mia Brunnell-Livfors, vd för Axel Johnson i en kommentar.
– Affären speglar också den förnyelse och strategiska inriktning som Axel Johnson driver, där vi har blivit en större, starkare och mer diversifierad grupp. Vår verksamhet är nu jämnt fördelad mellan konsumenthandel, med tyngdpunkt på mat och skönhet, och B2B-verksamheter, med en stark och snabbväxande industrigrupp och stora ambitioner inom strukturellt växande områden kopplade till vår tids stora makrotrender, som solenergi och framtidens mat, Mia Brunnell-Livfors vidare.
Åhléns grundades 1899 i Insjön och har ägts av Axel Johnson sedan 1988.