Färre konkurser i detaljhandeln – men risk för kalldusch
Konkurserna minskade med 32 procent i detaljhandeln i juni och 50 företag gick omkull jämfört med 74 under motsvarande månad i fjol. Det framgår av statistik från UC.
Hittills i år har 324 företag inom detaljhandeln gått omkull jämfört med 337 under årets första sex månader i fjol vilket är den lägsta uppmätta siffran för motsvarande period för delbranschen på fem år.
UC kallar utvecklingen i detaljhandeln för förvånande.
– Utvecklingen inom detaljhandeln är särskilt förvånande eftersom vi den senaste månaden läst många rapporter om hur framförallt e-handeln har fått tagit hårda smällar av marknadsläget. Den överlag positiva utvecklingen inom branschen kan bero på flera saker, varav överetableringen av e-handelsbolag under pandemin är en. Men då konsumenten kommer att få mindre att röra sig med i plånboken framöver så kommer det troligtvis att slå mot hela branschen, säger Johanna Blomé, ekonom på UC i en kommentar.
Dock siar UC att det instabila marknadsekonomiska läget och hushållens rekordlåga förtroende för ekonomin innebär en stor osäkerhet för många svenska företag, inte minst småföretagen. UC menar att den positiva trenden med minskat antal konkurser sedan pandemin kommer vända.
– Tiden efter pandemin har, nya utmaningar till trots, präglats av en optimism på den svenska marknaden. Enligt konjunkturinstitutets mätningar har inte minst småföretagare en positiv syn på framtiden. Men det kan ställas i tydlig kontrast till hushållens just nu historiskt rekordlåga förtroende för ekonomin. Troligtvis landar verkligheten någonstans mittemellan – och faktum kvarstår att vi går från en kris till en annan. Den perfekta storm som marknaden just nu befinner sig i till följd av en expansiv ekonomisk politik under pandemin, omfattande störningar i de globala värdekedjorna och Rysslands anfallskrig mot Ukraina har lett till en skenande inflation och en annalkande lågkonjunktur. Hushållens omprioriteringar för att få bostads- och hushållskassan att räcka till kommer att skölja som en kalldusch över svenska företag – inte minst småföretagen. Det är bara en tidsfråga när det kommer att ske, säger Johanna Blomé vidare.