E-handeln tappar – men mode har stor konsumentandel
Mellan januari och juli i år har omsättningen från svenska e-konsumenter sjunkit med 14 procent vad gäller inhemsk e-handel och med 16 procent om även utländska aktörer inkluderas.
Omsättningen under juni sjönk med 20 procent för e-handel inom Sverige och med 22 procent i utländsk och svensk e-handel, jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.
– E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Att konsumenterna håller hårdare i plånboken påverkar också de genomsnittliga köpbeloppen.
– Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument minskade med hela 21 procent i juni jämfört med samma månad 2021. Minskningen i juli blev något mindre, 10 procent lägre jämfört med 2021. Det är därmed främst de lägre genomsnittliga köpbeloppen som driver den totala omsättningsminskningen i e-handeln, kommenterar Johan Davidson.
Kläder och skor är den kategori som går bäst efter apoteksvaror. 40 procent av e-konsumenterna har under juni handlat i modekategorin och 37 procent i juli.