23948sdkhjf

Omsättningsras för outletaktör

Minskad trafik och snittordervärde för Spherio Group.

Under andra kvartalet minskade omsättningen för outletaktören Spherio Group, tidigare Ytrade Group, med 30 procent till 4,5 miljoner kronor. Bolagets förlust, EBITDA, låg i nivå med andra kvartalet i fjol; 13,2 miljoner konor.

Den totala omsättningen under första halvåret, januari till juni, backade med 32 procent till 2,8 miljoner kronor jämfört med 4,2 miljoner under motsvarande halvår 2021.

Anledningen är lägre volymer på plattformen Yaytrade gällande både antal samarbeten och produkter samt svagare efterfrågan i vissa produktgrupper, med minskad trafik och snittordervärde som följd. Trenden vi ser är ett minskat globalt konsumentförtroende, där vår viktigaste marknad Sverige noterade den lägsta nivån på tjugofem år, säger Mikael Wiborgh, tillförordnad vd och koncernchef, i en kommentar till rapporten. Mikael Wiborgh tillträdde i maj efter David Knape, som avgick som vd för koncernen.  

Spherio Group, som säljer begagnade varor genom Re/Way och outletprodukter hos Ytrade, vill öka sitt affärsfokus till tech, vilket Habit har rapporterat om, genom en saas-lösning som är knuten till varumärkenas e-handel. Läsningen möjliggör för företag att lansera egna digitala butiker för utförsäljningar av secondhand, överlager, returer och provkollektioner.

Koncernen fortsätter att utveckla tjänsten och beslutade i juli om riktade emissioner om totalt 8,9 miljoner kronor till en grupp investerare och styrelseledamöter i Spherio Group.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078