Ny kartläggning visar att modehandeln ökar online
Klädförsäljningen online har ökat med 14 procent under andra kvartalet jämfört med motsvarande perid förra året enligt Klarnas shoppingdata.
I den nysläppta rapporten "Shopping Pulse-rapport", som kartlägger svenskarnas shoppingvanor online så är kläder och skor är den produktkategori som flest svenskar, 49 procent, uppger att de har shoppat online under kvartalet.
Näthandelns fördelar antas ligga bakom ökningen.
– Det faktum att kategorin ökar, trots att konsumenter eventuellt börjar känna av de ökade levnadskostnaderna, kan bero på fördelarna med näthandel. I rapporten framkommer att konsumenter värdesätter att det är lättare att jämföra priser, att priserna generellt är lägre och att det finns fler och mer flexibla betalningsalternativ när man handlar online, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, i en kommentar.
I rapporten framgår även att sex av tio, eller 63 procent, onlineköp sker med mobilen, medan 35 procent handlar via datorn. Endast 2 procent av konsumenterna använder en läsplatta för samma syfte.
Flest och enskilt dyrast köp av kläder och skor har gjorts av Stockholmarna. De har genomfört 23 procent fler köp och spenderat 17 procent mer på varje enskilt köp inom modekategorin jämfört med genomsnittssvensken.