23948sdkhjf

Svag klädförsäljning och tapp för skohandeln

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,2 procent i oktober jämfört med motsvarande månad föregående år. Skohandeln fick däremot se ett tapp på -5,8 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel.

Månadens siffror är oroväckande svaga. Effekterna av inflation och höga räntor gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det slår hårt mot en redan hårt prövad modehandel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar, och tillägger att försäljningen även påverkades av att oktober var varmare än normalt.

Den stundande kampanjintensiva black week och julhandeln kommer bli avgörande för modehandelns försäljning.   

– Black Friday och julhandeln brukar ge modehandeln en välbehövlig skjuts försäljningsmässigt. Vi hoppas att så även blir fallet i år. Med en långdragen pandemi bakom oss, och allt tuffare ekonomiska tider att vänta, blir en lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad, säger hon.

Butiker och e-handel Oktober 2022-2021 Oktober 2022 - 2019 Ackumulerat 2022/2021 Ackumulerat 2022/2019
Kläder

0,2%

0,0 14,6% 3,1%
Skor -5,8% -18,6% 9,6% -19,1%

 Källa: Svensk Handel

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094